De duim van Alva

 

De duim van Alva, Amsterdam, Arbeiderspers, 2010


De stad is Antwerpen. Het decor is de Sinksenfoor, de jaarlijkse Pinksterkermis. De mensen zijn van vlees & bloed. Veel bloed!

Elk jaar klagen de omwonenden over de stijging van de criminaliteit tijdens de zes weken dat de kermis duurt. Sommigen beschuldigen de Grand Guignol, het kleine theater van de Angst. Zouden die bizarre sketches echt de bloeddorst opwekken? Anderen wijten de toename van de agressie aan het helse lawaai van de Mighty Maiden, een kermisattractie die de grond doet daveren en elke gedachte onmogelijk maakt.

Of ligt de oorzaak in het verleden? De nu zo swingende Antwerpse wijk (Het Zuid) is gebouwd op de plek waar eertijds de dwangburcht stond van de gehate Spaanse hertog Alva. Is er sprake van resident evil - oud kwaad dat in de bodem is achtergebleven en door de kermis wordt geactiveerd?

Cornelius Reyziger, Nederlands journalist voor een gezaghebbend tijdschrift, gelooft er niet in. Wanneer zijn vrouw zich bang laat maken door deze wazige theorieën, doet hij ze schamper af als onzin. Maar gaandeweg stelt zich de prangende vraag in hoeverre de mens beïnvloedbaar is door symboliek, door een beeld. Tot uiteindelijk ook Reyziger wordt meegesleurd in het horrordrama dat de mensheid is.


De duim van Alva is genomineerd voor de Knack Hercule Poirotprijs 2010, de Diamanten Kogel 2010, en de Gouden Strop 2011








Recensies


****Vier sterren in VN thrillergids, Volkskrant, Opzij

In fine strokes of the pen people are delineated, situations outlined, narratives told. Alva's Thumb thereby deserves its own place in the flourishing genre of Dutch crime novels... read more

Het Nederlands Letterenfonds

De duim van Alva is een spannende én intelligente thriller, waarin getoond wordt hoe historische overlevering werkt.

Frans Smits, Historisch Nieuwsblad

Een absolute aanrader.

Arie Storm, Vrij Nederland

Kisling en Verhuyck maken een heel bijzonder soort spannende boeken (...) Iets heel anders dan de doorsnee Nederlandse thriller.

Pieter Steinz, Tros Nieuwsshow

In een bont, wervelend verhaal, met de smaak van bloed, en soms de geur van suikerspinnen, hebben Kisling en Verhuyck zowel stilistisch als inhoudelijk weer een spannend hoogstandje afgeleverd.

Ineke van den Bergen, de Volkskrant.

Een pageturner vol historische feiten.

Het Nieuwsblad

Kisling en Verhuyck hebben alweer een vernuftig, verontrustend en wreed schouwtoneel in elkaar gezet.

Lukas de Vos, Knack

Een knap hoogstandje van taal, stijl, toon, en vooral sfeer en plot.

Peter van den Hoven, De leeswolf